kfselm

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد عملیات استانچ 60 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 117 صفحه


قسمتی از متن .doc :

عملیات استانچ چه عملیاتی بود؟

پس از پیروزی ایران در عملیات خیبر در سال 1362، « بنیاد هریتیج آمریکا» طرحی را مبنی بر از بین بردن «اصل امید» به ریگان رئیس جمهور آن کشور ارائه کرد، این سیاست به منزله تشدید فشار به ایران و نا امید کردن از دست‎ یابی به پیروزی در جنگ بود این سیاست بر چند اصل استوار بود که یکی از اصول آن اجرای عملیات استانچ با هدف جلوگیری از فروش سلاح به ایران بود این عملیات از پائیز 1983 به فرماندهی ویلیام اشنایدر دستیار امور خارجه آمریکا در مسائل امنیتی شروع شد، به این ترتیب که آمریکائی‎ها با جمع آوری اطلاعات در مورد خرید سلاح و وسائل نظامی توسط ایران، از طریق دولت یا واسطه‎ها و یا بازار سیاه، بلافاصله وارد عمل می‎شدند و به کشور فروشنده تذکر می‎دادند و یا بعضاً اقدام به دست گیری فروشنده و واسطه و یا خریدار می‎کردند این اقدام آمریکائی‎ها چند نتیجه به دنبال داشت: 1. مسیر دست یابی ایران به سلاح طولانی‎تر می‎شد. 2. سلاح‎ها با قیمت بالاتر خریداری می‎شدند، ضمن این‎که برخی از این وسائل از رده خارج بوده و فاقد کیفیت لازم بودند. اجرای این عملیات محدودیت‎های قانونی برای فروش سلاح به ایران که قبلاً در تمام دنیا به اجرا در آمده بود، فروشندگان بین المللی اسلحه را بیش از گذشته، به بازار خرید اسلحه از طرف عراق جذب نمود. انجام عملیات‎های مکرر رزمندگان در طول سال‎های نبرد با حداقل امکانات و سلاح‎ها شکست این اصل را نشان داد و آمریکائی‎ها نا امیدتر از گذشته در تدارک طرح‎های دیگر افتادند.

عملیات‌ والفجر مقدماتی؛ رویارویی‌ با تمام‌ تجربیات‌ دشمن‌

عملیات‌ «والفجر مقدماتی» با هدف‌ تصرف‌ پل‌ «غزیله» و سپس‌ پیشروی‌ به‌ سوی‌ شهر «العماره» عراق‌ طرح‌ ریزی‌ شده‌ بود. البته‌ انجام‌ عملیات‌ محرم‌ دسترسی‌ به‌ این‌ مهم‌ را آسان‌ جلوه‌ می‌داد.

دراین‌ عملیات‌48 گردان‌ از سپاه‌ و16 گردان‌ از ارتش‌ به‌ مصاف‌80 گردان‌ از عراق‌ رفتند. در ساعت‌21 و30 دقیقه‌18 بهمن‌ ماه‌1361 رمز عملیات‌ از قرارگاه‌ «خاتم‌الانبیا9)») به‌ گوش‌ رزمندگان‌ مستقر در خطوط‌ «فکه» رسید: «یاالله‌ یا الله‌ یا الله». حمله‌ از سه‌ محور آغازشد و نیروها در تاریکی‌ مطلق‌ شب‌ به‌ منظور شکستن‌ خطوط‌ دفاعی‌ دشمن‌ پیش‌ رفتند. نکته‌ قابل‌ ملاحظه‌ در این‌ عملیات، موانع‌ ایذایی، استحکامات، کانال‌های‌ عمیق‌ و متعدد و وجود میدانهای‌ مین‌ فراوان‌ و گوناگون‌ دشمن‌ در دشت‌های‌ رملی‌ و خشک‌ بود که‌ عراق‌ طی‌ چند ماه‌ کوشش‌ آنها را فراهم‌ آورده‌ و چیده‌ بود. این‌ عوامل‌ سبب‌ کندی‌ حرکت‌ یگانهای‌ خودی‌ شده‌ و در نتیجه‌- با وجود شکسته‌ شدن‌ خط‌ دشمن، نیروها به‌ یکدیگر ملحق‌ نشده‌ و همان‌جا در عمق‌ موانع‌ و خطوط‌ دشمن‌ موضع‌ گرفتند. این‌ موضوع‌ با روشنایی‌ سپیده‌ دم‌ مشکل‌ را دو چندان‌ کرد. عراقیها هر آنچه‌ از عملیات‌ رمضان‌ و حمله‌های‌ مشابه‌ درس‌ گرفته‌ بودند،- از جمله‌ لایه‌های‌ تو در تو و پیچیده‌ دفاعی- در عملیات‌ والفجر مقدماتی‌ (فکه) به‌ کار بستند. از آنجا که‌ انجام‌ این‌ حمله‌ با روزهای‌ دهه‌ فجر سال‌1361 مقارن‌ شده بود، پیش‌بینی‌ می‌شد که‌ در سرنوشت‌ جنگ‌ تاثیرگذار باشد، ولی‌ چنین‌ نشد و پسوند «مقدماتی» بر عملیات‌ «والفجر» گذاشته‌ شد. در آستانه‌ این‌ عملیات‌ «غلامحسین‌ افشردی» معروف‌ به‌ «حسن‌ باقری» فرمانده‌ اطلاعات‌ و عملیات‌ قرارگاه‌ خاتم‌الانبیا و فرمانده‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ و چند تن‌ دیگر از جمله‌ «مجید بقایی» فرمانده‌ قرارگاه‌ کربلا به‌ شهادت‌ رسیدند. در این‌ عملیات‌ بیش‌ از80 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر،120 دستگاه‌ خودرو و تعداد زیادی‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‌ سنگین،5 فروند هواپیما منهدم‌ و4620 نفر از نیروهای‌ دشمن‌ کشته، زخمی‌ و اسیر شدند.

نام‌ عملیات: والفجر مقدماتی‌ زمان‌ اجرا: 11/18 /1361 تلفات‌ دشمن‌:4620 (کشته، زخمی‌ و اسیر) رمز عملیات: یا الله‌ - یا الله‌ - یا الله‌ مکان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ فکه‌ ارگان‌های‌ عمل‌کننده: رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و نیروی‌ زمینی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ اهداف‌ عملیات: تصرف‌ پل‌ غزیله‌ و پیشروی‌ به‌ سوی‌ شهر العماره‌ عراق‌

عملیات‌ والفجر 8 (فاو)؛ اوج‌ حماسه‌ رزمندگان‌ سپاه‌ اسلام

‌با فتح‌ خرمشهر، دشمن‌ در صحنه‌ رویارویی‌ با رزمندگان‌ اسلام‌ به‌ لاک‌ دفاعی‌ فرو رفت. پیروزی‌هایی‌ که‌ پس‌ از آن‌ به‌ دست‌آمد، برتری‌ قدرت‌ ایران‌ را در جبهه‌های‌ جنوب‌ آشکار کرد. این‌ روند تا سال‌1364 یعنی‌ شروع‌ حمله‌ ایران‌ به‌ شبه‌ جزیره‌ «فاو» ادامه‌ داشت.

عملیات‌ در اروند، پس‌ از بررسی‌های‌ لازم‌ و استفاده‌ از تجربیات‌ و به‌ کارگیری‌ تدابیر مهم‌ نظامی‌ و اطلاعاتی‌ انجام‌ شد. این‌ تدابیر در سه‌ بخش‌ مهم‌ یعنی‌ آموزش، شناسایی‌ و تدارک‌ متمرکز می‌شد. آموزش‌ نیروهای‌ ایرانی‌ در یگانهای‌ مختلف‌ با روحیه‌های‌ بالا ادامه‌ پیدا کرد و تعدادی‌ از گردانها آموزشهای‌ تخصصی‌ و ویژه‌ دیدند. به‌ موازات‌ آن‌ شناسایی‌ منطقه‌ و بررسی‌ همه‌ عوامل‌ دخیل‌ در عملیات‌ انجام‌ پذیرفت. این‌ کار با حساسیت‌ و وسواس‌ از سوی‌ فرماندهان‌ دنبال‌ می‌شد. سعی‌ بر آن‌ بود که‌ دشمن‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ متوجه‌ حرکات‌ در منطقه‌ نشود، چرا که‌ این‌ قطعه‌ از جبهه‌ برای‌ عراق‌ اهمیت‌ ویژه‌ داشت. فاو زمینی‌ است‌ محصور در میان‌ رودخانه‌ اروند، خلیج‌ فارس‌ و خور عبدالله‌ که‌ از سمت‌ خشکی‌ به‌ بصره‌ منتهی‌ می‌شود. در شمال‌ این‌ منطقه‌ رودخانه‌ اروند و جزیره‌ آبادان‌ واقع‌ شده‌ و در فاصله‌90 کیلومتری‌ شمال‌ غربی‌ آن، شهر صنعتی‌ بصره‌ قرار دارد. همچنین‌ در جنوب‌ فاو خور عبدالله، خلیج‌ فارس‌ و در جنوب‌ غربی‌ بندر ام‌القصر قرار دارد. گذشته‌ از همه‌این‌ موارد، دو دلیل‌ عمده‌ نزدیکی‌ به‌ بصره‌ و گذرگاه‌ اتصال‌ به‌ خلیج‌ فارس‌ کافی‌ بود که‌ عراق‌ تدابیر شدید و امکانات‌ وسیعی‌ را در منطقه‌ لحاظ‌ کند. نکته‌ دیگر در شناسایی‌ها که‌ قوای‌ ایران‌ می‌بایست‌ بر آن‌ اشراف‌ و آگاهی‌ کامل‌ می‌یافتند، وجود عوارض‌ طبیعی‌ بود که‌ از مهمترین‌ آنها می‌توان‌ به‌ رودخانه‌ خروشان‌ اروند اشاره‌ کرد. رودخانه‌ای‌ که‌ با اتصال‌ به‌ آبهای‌ آزاد، شرایطی‌ استثنایی‌ دارد و به‌ لحاظ‌ عمق‌ و عرض‌ نیز با رودخانه‌های‌ دیگر متفاوت‌ است‌ و شاید یکی‌ از دلایل‌ غافلگیری‌ دشمن‌ همین‌ بود که‌ عراق‌ تصور نمی‌کرد یگان‌های‌ رزمی‌ ایران‌ قادر به‌ عبور از اروند باشند. از ماه‌ها پیش‌ یگان‌های‌ مهندسی‌ و تدارکاتی‌ مشغول‌ آماده‌سازی‌ منطقه‌ و تأمین‌ نیروها بودند، که‌ از جمله‌ می‌توان‌ به‌ احداث‌ چند جاده‌ در میان‌ نخلستان‌ها و تدارک‌ چندین‌ اسکله‌ یاد کرد. سرانجام‌ عملیات‌ والفجر8 در ساعت‌22 و10 دقیقه‌ روز بیستم‌ بهمن‌ ماه‌1364 آغاز شد. نیروهایی‌ که‌ ماه‌ها منتظر چنین‌ شبی‌ بودند، با شنیدن‌ رمز عملیات‌ هجوم‌ گسترده‌ خود را آغاز کردند: «بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم. لاحول و لا قوه‌ الا بالله‌ العلی‌ العظیم، و قاتلوهم‌ حتی‌ لاتکون‌ فتنه. یا فاطمه‌ الزهرا، یا فاطمه‌ الزهرا، یا فاطمه‌ الزهرا»(سلام‌ الله‌ علیها). با آغاز عملیات، لشکرها و تیپ‌های‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ با پشتیبانی‌ آتش‌ توپخانه‌ ارتش‌ مبادرت‌ به‌ شکست‌ خط‌ دشمن‌ کردند. با توجه‌ به‌ احتمالی‌ که‌ در هوشیاری‌ دشمن‌ مطرح‌ بود، شکستن‌ خط، پاکسازی‌ و گرفتن‌ سر پل‌ مناسب‌ نقش‌ اساسی‌ را در تضمین‌ موقعیت‌ عملیات‌ داشت. غواص‌ها می‌بایست‌ معابر را برای‌ نیروهای‌ قایق‌سوار باز کنند تا آنها بتوانند از این‌ معابر وارد ساحل‌ دشمن‌ شده‌ و تا روشنایی‌ صبح‌ منطقه‌ را جهت‌ تثبیت‌ و استحکام‌ سر پل‌ پاکسازی‌ کنند. در لحظه‌ شکستن‌ خط‌ و درگیری‌ با عراقی‌ها، هوای‌ مه‌ آلود و نم‌ نم‌ باران‌ غواصان‌ را برای‌









سایر محصولات :
تحقیق در مورد عملیات استانچ 60 ص

تحقیق در مورد عملیات استانچ 60 ص...

پاورپوینت فصد

پاورپوینت فصد...

پاورپوینت علم تمرین

پاورپوینت علم تمرین...

مقاله درمورد ابررسانایی چیست

مقاله درمورد ابررسانایی چیست...

دانلود مقاله کامل درباره قالبگیری تزریقی 239 ص

دانلود مقاله کامل درباره قالبگیری تزریقی 239...

دانلود مقاله کامل درباره قالب های متداول برای تولید شمش فولادی 42 ص

دانلود مقاله کامل درباره قالب های...

تحقیق در مورد هرس 16 ص

تحقیق در مورد هرس 16...

دانلود مقاله کامل درباره عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه در مرکز بهمن موتور 78 ص

دانلود مقاله کامل درباره عوامل...

دانلود طراحی سیستم کتابخانه در V Bنرم افزار کامپیوتر ..

دانلود طراحی سیستم کتابخانه در V...

پاورپوینت عوامل شیمیایی زیان آور محیط کار

پاورپوینت عوامل شیمیایی زیان...

مقاله درمورد ا بوریحان محمد بن احمد بیرونی

مقاله درمورد ا...

تحقیق در مورد هنر 4ص

تحقیق در مورد هنر 4ص...

پاورپوینت عوامل برپایی دولت اسلامیاصولگرایی

پاورپوینت عوامل برپایی دولت...

مقاله درمورد آگوستین

مقاله درمورد آگوستین...

پاورپوینت عوارض دخانیات

پاورپوینت عوارض دخانیات...

تحقیق در مورد همه کوچه ها بن بست نیستند 9 ص

تحقیق در مورد همه کوچه...

دانلود کارآموزی سیستم توزیع برق کارخانه فولاد آذربایجان میانه ..

دانلود کارآموزی سیستم توزیع برق...

تحقیق در مورد علوفه و یونجه 150 ص

تحقیق در مورد...

مقاله درمورد آژانسهای مسافرتی

مقاله درمورد آژانسهای...

دانلود مقاله کامل درباره عملیات حرارتی 65 ص

دانلود مقاله کامل درباره عملیات...

دانلود مقاله کامل درباره سیستم تعلیق در خودرو 24 ص

دانلود مقاله کامل درباره سیستم تعلیق...

مقاله درمورد آیت الله حاج سید علی بهبهانی

مقاله درمورد آیت الله حاج سید علی...

دانلود مقاله کامل درباره طراحی میکسرهای هیبریدی 43 ص

دانلود مقاله کامل...

پاورپوینت عجایب صنع حق تعالیتحقیق دانش آموزی

پاورپوینت عجایب صنع حق تعالیتحقیق دانش آموزی...

پاورپوینت طرح شرکت توریستی سیاحتی زیارتی پارس گردشگر نوین

پاورپوینت طرح شرکت...

پاورپوینت عرفان اسلامی

پاورپوینت عرفان اسلامی...

مقاله درمورد آیات جنین شناسی در قرآن

مقاله درمورد آیات جنین شناسی در قرآن...

تحقیق در مورد علم ژنتیک

تحقیق در مورد علم ژنتیک...

پاورپوینت طراحی رؤیتگرکنترل کننده برای سیستمهای رویداد گسسته با استفاده از پتری نت

پاورپوینت طراحی رؤیتگرکنترل کننده برای سیستمهای رویداد...

دانلود گزارش کار کارخانه آرد والسی قائن ..

دانلود گزارش کار...

مقاله درمورد آیا زمان ارتقاء کامپیوتر فرا رسیده است

مقاله درمورد آیا زمان...

دانلود مقاله کامل درباره سیستم‌های الکتریکی در خودروی زانتیا 24 ص

دانلود مقاله کامل درباره سیستم‌های الکتریکی...

تحقیق در مورد علم مواد رفتار مواد در مقابل نیروهای کششی 46 ص

تحقیق در مورد علم...

مقاله درمورد آهک 25 ص

مقاله درمورد آهک 25 ص...

پاورپوینت ضربه به سر

پاورپوینت ضربه به...

دانلود مقاله کامل درباره سیستم‌ تعلیق‌ 78 ص

دانلود مقاله کامل درباره سیستم‌ تعلیق‌...

مقاله درمورد آهنربایی کره زمین

مقاله درمورد آهنربایی کره...

پاورپوینت شبکه‌‌های اجتماعی

پاورپوینت شبکه‌‌های اجتماعی...

تحقیق در مورد علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین 13 ص

تحقیق در مورد علم النفس...

مقاله درمورد آهن و فولاد 24ص

مقاله درمورد آهن...

پاورپوینت طب سنتی ایران

پاورپوینت طب سنتی ایران...

دانلود مقاله کامل درباره ساخت چرخدنده 31 ص

دانلود مقاله کامل درباره...

تحقیق در مورد علفهـای هـرز

تحقیق در مورد علفهـای هـرز...

مقاله درمورد آنزیم 23 ص

مقاله درمورد آنزیم 23 ص...

پاورپوینت شاخص های ملی سلامت

پاورپوینت شاخص های ملی...

پاورپوینت سیر تحول محابس زندانها و قوانین آن در افغانستان

پاورپوینت سیر تحول محابس زندانها...

تحقیق در مورد علائم بیماری های فیزیولوژیک گوجه 10 ص

تحقیق در مورد...

دانلود کارآموزی شرکت طراحان آرشیدا سازه صندلی مقوایی ..

دانلود کارآموزی شرکت طراحان آرشیدا...

مقاله درمورد آنزیم‌های بتاگلوکاناز و گزیلاناز در تغذیة طیور

مقاله درمورد آنزیم‌های بتاگلوکاناز و...

جزوه درس ریاضی عمومی 2

جزوه درس ریاضی...

پاورپوینت در مورد تغذیه سالم
پاورپوینت در مورد آموزش کارآفرینی
پاورپوینت در مورد تاریخچه روانشناسی
تحقیق در مورد زمین شناسی
پاورپوینت در مورد ریاضی سوم دبستان(پاسخ به فعالیت سرگرمی و معمّا صفحه 60 کتاب درسی )
پاورپوینت در مورد سرطان پروستات
پاورپوینت در مورد مدیریت منابع انسانی در ورزش و تفریحات سالم(ارزش ها)
آموزش حقوق شهروندی
آشنایی با قوانین مالی و محاسباتی
پاورپوینت در مورد مخلوط
پاورپوینت در مورد مدیریت زخم های فشاری
آدیپوکین ها
تحقیق در مورد وضع فرهنگی و سیاسی عصر ائمه 10 ص
آزمایشگاه شیمی معدنی(1)
آشنائی با تحول در نظام اداری
آب سبز آب آبی
اهمیت توجه به زنان وابسته به مواد هنگام زایمان
تحقیق در مورد گوگرد Smffmr
پاورپوینت در مورد اعداد مقدس
پاورپوینت در مورد کار گروهی
تحقیق در مورد کبد
پاورپوینت در مورد کانابیس
اهداف، سؤال، فرضیه
پاورپوینت در مورد نور پردازی در ماکروگرافی
تحقیق در مورد انگور 17 ص
انسان
پاورپوینت در مورد زندگینامه ی خوارزمی(ریاضی و نجوم)
آلاینده های موادغذائی
پاورپوینت در مورد طب اسلامی و طب مسلمانی
اهمیت کنترل مواد غذایی در سطح عرضه و برنامه های آینده
پاورپوینت در مورد کلیات فارماکولوژی
تحقیق در مورد سرکه 17ص
پاورپوینت در مورد خرس و خرس قطبی(تحقیق دانش آموزی)
تحقیق در مورد زندگانی امام رضا
پاورپوینت در مورد فصد
پاورپوینت در مورد تغذیه سالم
پاورپوینت در مورد آموزش کارآفرینی
پاورپوینت در مورد کمر درد های ناشی از کار
تحقیق در مورد تولید پرتو x 33 ص
تحقیق در مورد آبزی پروری سردابی
تحقیق در مورد گندم 15 ص
پاورپوینت در مورد کارگاه آموزشی آشنایی با نظام آموزش کارکنان ودستورالعمل های آن
پاورپوینت در مورد APA
تحقیق در مورد تربیت 14 ص
پاورپوینت در مورد تاریخچه روانشناسی
پاورپوینت در مورد تغذیه وریدی در نوزادان
پاورپوینت در مورد حسابداری مالیاتی
پاورپوینت در مورد 94 193 karga niyazsanji 2
تحقیق در مورد گزارش تحلیلی از بورس + اقتصاد + دبی 15 ص
پاورپوینت در مورد تغذیه وریدی در نوزادان
پاورپوینت در مورد توپولوژی شبکه
پاورپوینت در مورد حسابداری مالیاتی
پاورپوینت در مورد تعالی سازمانی با تمرکز برمدیریت منابع انسانی
پاورپوینت در مورد توسعه اقتصاد ورزش با تاکید بر حضور بخش خصوصی
پاورپوینت در مورد 94 193 karga niyazsanji 2
پاورپوینت در مورد تعریف فرآیند
پاورپوینت در مورد تدوین پایان نامه
پاورپوینت در مورد 1 tojihi
پاورپوینت در مورد ارزیابی عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با نگاهی به (فرهنگسرا ها)
پاورپوینت در مورد تغذیه سالم
پاورپوینت در مورد تعریف فرآیند
پاورپوینت در مورد تاریخچه خدمات بیمارستانی
پاورپوینت در مورد تعالی سازمانی با تمرکز برمدیریت منابع انسانی
پاورپوینت در مورد برنامه های کنترل وپیشگیری از بیماری بروسلوز طی 10 سال گذشته در استان یزد

کلمات کلیدی :بود کهzwnj عراقzwnj میzwnj وانzwnj بهzwnj نیرویzwnj زمینیzwnj سپاهzwnj مورد عملیا اسانچ پیشرویzwnj بهzwnj سویzwnj بود کهzwnj عملیا اسانچ عملیاzwnj laquo خلیجzwnj فارسzwnj عملیاzwnj والفجر نیرویzwnj زمینیzwnj کهzwnj عراقzwnj بهzwnj عملیاzwnj کهzwnj laquo اینzwnj هایzwnj دشمنzwnj
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی